Rupert Murdoch feared Fox hosts may have gone ‘too far’ on 2020 voter fraud claims, court files show | Rupert Murdoch

Rupert Murdoch said that Fox News hosts Sean Hannity and Laura Ingraham maybe “went too far” in their coverage of voter fraud claims, according to an email submitted as evidence in the defamation lawsuit brought by Dominion Voting Systems against Fox.

Dominion is suing Fox News Networks for $1.6bn, accusing the cable TV network of amplifying debunked claims that their voting machines were used to rig the 2020 US presidential election against Donald Trump, in favor of his rival Joe Biden.

The reams of documents that became public on Tuesday offer a window into Fox’s internal deliberations as it covered the election. They show top executives, producers and hosts discussing concerns about the network’s reputation and casting doubt on the plausibility of Trump’s claims of election fraud.

More than 6,500 pages were released on Tuesday, although the full extent of the evidence is not clear as many filings are heavily redacted.

In one exhibit, Murdoch, chairman of the Fox Corporation, emails Fox News president Suzanne Scott the day after Joe Biden’s inauguration, asking: “Is it ‘unarguable that high profile Fox voices fed the story that the election was stolen and that January 6th an important chance to have the result overturned’? Maybe Sean and Laura went too far. All very well for Sean to tell you he was in despair about Trump but what did he tell his viewers?”

In an earlier exchange with Scott, Murdoch wrote that it had been suggested to him that the network’s primetime hosts say something like “the election is over and Joe Biden won.” Murdoch told Scott that some version of this would “go a long way to stop the Trump myth that the election stolen.”

According to Dominion’s unsealed filings, Murdoch emailed a friend that the notion state legislators could change the election outcome – an idea that had been gaining traction on the right – “sound ridiculous. There’d be riots like never before.”

“Stupid and damaging,” Murdoch continued, referring to a news conference by then-Trump lawyer Rudy Giuliani. “The only one encouraging Trump and misleading him. Both increasingly mad. The real danger is what he might do as president.”

These exhibits and other material included in Dominion’s summary judgment motion are part of the voting machine company’s effort to prove the network either knew the statements it aired were false or recklessly disregarded their accuracy. That is the standard of “actual malice,” which public figures must prove to prevail in a defamation case.

Fox has defended its coverage, arguing claims by Trump and his lawyers were inherently newsworthy and protected by the first amendment of the US constitution. The network said in a statement the newly released documents show Dominion using “distortions and misinformation” to “smear Fox News and trample on free speech.”

Fox has said that Dominion’s “extreme” interpretation of defamation law would “stop the media in its tracks” and chill freedom of the press.

Fox’s evidence includes more context of testimony and messages that it says Dominion “cherry-picked” and “misrepresented” in its summary judgment filing.

For example, Fox cites additional testimony by Fox Corp co-chairman and CEO Lachlan Murdoch, who said under oath that he was “concerned” but “not overly concerned” by declining ratings after the election.

Dominion has alleged Fox continued to push the stolen election narrative because it was losing viewers to right-wing outlets that embraced it.

In another exhibit, Fox News host Hannity said that during an interview with Trump lawyer Sidney Powell, he was giving her time to produce evidence but stopped having her appear on-air after she failed to deliver. Hannity has been quoted by Dominion during a deposition as saying he “did not believe” claims by Trump’s lawyer “for one second.”

A Dominion spokesperson said in a statement that the “emails, texts, and deposition testimony speak for themselves. We welcome all scrutiny of our evidence because it all leads to the same place – Fox knowingly spread lies causing enormous damage to an American company.”

The trial, set to begin on 17 April, is slated to last five weeks.

( Information from was used in this report. Also if you have any problem of this article or if you need to remove this articles, please email here and we will delete this immediately. [email protected] )

Leave a Comment

Share to...